فرشاد ستوده نیا (خبرنگار)
به گزارش سایت بازار طلا گلدنیوز، نتایج مالی گروه "ریچمونت Richemont" از ماه مارس تا سپتامبر، کاهش 1 درصدی در درآمد کلی را نشان میدهد که نشانه واضحی از کاهش شدید تقاضا در بازارهای کلیدی مانند چین، هنگ کنگ و ماکائو است.به گفته این برند لوکس سوئیسی، فروش در این منطقه طی شش ماه منتهی به سپتامبر 27 درصد سقوط کرده است.
بخش جواهرات، با برندهای پیشرو مانند Cartier و Van Cleef & Arpels، وضعیت خود را به عنوان سنگ بنای کسب و کار ریچمونت تایید کرد و علیرغم کاهش رشد در چین، رشد 2 درصدی را نشان داد. در مقابل، بخش ساعت سازی که شامل برندهای معتبری مانند IWC و Jaeger-LeCoultre میشود، 17 درصد کاهش فروش را تجربه کرد که به طور قابل توجهی تحت تأثیر کاهش تقاضای چین قرار گرفت.
انقباض فروش در چین عملکرد مثبت در سایر مناطق جغرافیایی مانند ژاپن را خنثی کرد، جایی که ریچمونت افزایش فروش 42 درصدی را با نرخ ارز ثابت از مارس تا سپتامبر ثبت کرد، در حالی که در قاره آمریکا 11 درصد افزایش داشت و اروپا نیز با افزایش 4 درصدی، نشانه هایی از رشد را نشان داد، در حالی که خاورمیانه و آفریقا رشد 11 درصدی را گزارش کردند. بنابراین، اگر Richemont در سایر مناطق عملکرد خوبی داشته باشد، چه اتفاقی برای بازار چین میافتد؟
جواهرات و ساعتسازی هایی که در ذکر آنها در بالا گفته شد، همیشه شاخصهای مؤثری از سلامت بازار لوکس بودهاند. بازار جواهرات نه تنها جوهره تجمل را در بر میگیرد، بلکه به نوسانات اقتصادی و عدم قطعیت های ژئوپلیتیکی نیز حساس است. انقباض در فروش در این بخشها اغلب نشاندهنده یک بحران گستردهتر و تغییر در اولویتها و رفتارهای خرید مصرفکنندگان با درآمد بالا است.
۱٪ از مصرفکنندگان نقش مهمی در بازار لوکس دارند، زیرا تنها کسانی هستند که میتوانند حاشیه سود برند را به دلیل قیمتهای بالا حفظ کنند.
لوکا سولکا، تحلیلگر برنشتاین، عملکرد اخیر بخش ساعت سازی ریچمونت را «به طور مادی بدتر از حد انتظار» توصیف کرد به طوریکه این رقم بر چالشهایی که حتی با سابقهترین گروههای لوکس امروزی با آنها روبهرو هستند و میزانی که رشد آنها به هزینههای مصرفکننده چینی وابسته است، تأکید میکند.
از یک سو، این را میتوان به پدیده «شرم لوکس» نسبت داد، که کاتالیزوری برای بحران لوکس در چین است، در حالی که از سوی دیگر، روند مهمی در حال ظهور است که مصرف کنندگان به طور فزاینده ای جواهرات لوکس محلی را به برندهای بین المللی ترجیح میدهند.
بیشتر بخوانید:
والاس چان؛ جواهرساز یا معلم معنوی؟
به گزارش گلدنیوز ، ظهور برندهای محلی ریشه در حس جدیدی از غرور ملی و افزایش آگاهی از هویت فرهنگی چین دارد. مصرفکنندگان، بهویژه نسل جدید و Z، شروع به جستجوی محصولاتی کردهاند که نه تنها نشان دهنده یک نماد باشند، بلکه داستانی منحصربهفرد و معتبر را روایت کنند که عمیقاً در سنت و فرهنگ محلی جا افتاده است.
این پدیده، علاوه بر داشتن یک بعد میراث فرهنگی، میتواند با اقدامات انجام شده توسط دولت چین در دهه گذشته نیز مرتبط باشد. سیاستهای دولت با ترویج شدید ملیگرایی و حمایتگرایی، برندهای مد روز را وادار کرده است تا حد امکان با فرهنگ چینی سازگار شوند تا حس ارتباط با مشتریان خود را ایجاد کنند.
تأثیر این سیاستها با ظهور جنگهای تجاری، که هزینه واردات را افزایش داد و مصرفکنندگان را از خرید از کانالهای رسمی خردهفروشی منصرف کرد، بیشتر شد.
فنگ جی طراح جواهرات بومی چینی
مارکهایی مانند Chow Tai Fook و طراحان نوظهور مانند والاس چان و فنگ جی به لطف توانایی خود در تعامل با مخاطبان چینی که مد را به عنوان بیان هویت فرهنگی ارزش فزایندهای میدهند، محبوبیت قابل توجهی در این کشور به دست آوردهاند. توجه به جواهرات لوکس محلی با نحوه ارتباط برندهای چینی با مردم از طریق میهن پرستی و بازگشت به ریشه های خود تقویت میشود.
برخلاف مارکهای بینالمللی که عمدتاً بر اعتبار جهانی و میراث اروپایی طولانیشان تمرکز میکنند، برندهای محلی ارتباط عاطفی مستقیمتری را با مشتری برقرار کرده و میراث ملی و نقوش سنتی را در زمینه ای مدرن ارائه میکنند. این توانایی برای ایجاد پل بین گذشته و حال، ابزاری قدرتمند در جامعه ای است که اساساً بر ارزش های ملی متمرکز است.
علاوه بر این، پلتفرمهای اجتماعی چینی مانند وی چت WeChat نقش مهمی در گسترش این روند داشته اند. دیدی که در این کانال ها به طراحان و مارک های محلی داده میشود، علاقه به جواهراتی را افزایش میدهد که طراحی خلاقانه و مواد جایگزین را ترکیب میکند و به ایجاد جامعه ای از مصرف کنندگان آگاه و پرشور کمک میکند. موفقیت جواهرات خاص چینی در رسانه های اجتماعی مشهود است، جایی که میلیون ها بازدید را در پلتفرم های محلی به همراه هشتگ #MadeInChina به دست میآورد. با ادامه روند رو به کاهش «ساخت ایتالیا»، ممکن است انسان شروع به تعجب کند که آیا در یک جهان موازی زندگی میکنیم.
منبع: NSS MAGAZINE
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |